maandag 4 januari 2010

Die Shift-toets zit er niet voor niets

Heb ik me dit jaar zo voorgenomen om me nergens meer druk om te maken, zie ik tot mijn verbazing in drie stukken tekst (die ik achter elkaar lees), dat de hoofdletters maar gewoon vergeten worden.
Misschien ben ik dan echt oud aan het worden, maar toen ik nog naar school ging, leerde ik dat het begin van een zin, evenals namen en plaatsnamen, met een hoofdletter dienen te beginnen. Daar hebben ze op het toetsenbord van de PC zelfs een knopje voor bedacht: Shift.
Caps Lock kan ook, maar dan wordt je tekst als schreeuwerig gevonden. Dus subtiel, gewoon één hoofdletter waar deze hoort.

Ik ga me dan afvragen hoe het zover heeft kunnen komen dat we geen hoofdletters meer gebruiken. Is het de snelheid van de maatschappij? Hebben we verdorie geen tijd meer om één milliseconde de tijd te nemen om die Shift-toets even in te drukken?
Het gaat misschien heel ver, maar ik zie het als iets respectloos. Een hoofdletter duidt vaak een naam aan. Daarnaast is het ook respectloos richting de Nederlandse taal (en nou twijfel ik heel even of Nederlandse met een hoofdletter is, maar Wikipedia biedt uitkomst). Want gekheid is niet nodig, misschien is het een mode-ding, maar wanneer ik in mijn vak geen hoofdletter gebruik waar deze vereist is, kan ik mijn bedrijf wel opdoeken.

Zo, met dit schrijven hoop ik dat velen weer even op zoek gaan naar die ene knop op het toetsenbord (psst, hij zit er zelfs twee keer op, links- en rechtsonder). Ik ben mijn hoge bloeddruk weer even kwijt....

3 opmerkingen:

  1. ik snap het niet... ik wil reageren maar het kan alleen onder anoniem?!
    of ben ik nou zo blond? met een hoofdletter ;)
    het is zooo fout! ik schrijf nooit met een hoofdletter, ik krijg het er niet in!
    mijn vriend zegt dat altijd, je bent de hoofdletters vergeten, en das soms best stom bv bij een nette brief!
    Vanaf nu ga ik dus proberen er meer op te letten om met een hoofdletter te typen!
    Groetjes Eveline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geef je groot gelijk.
    Vroeger......tja vroeger....werden we er op gedrilt om met hoofdletter te schrijven maar tegenwoordig is het allemaal gemakzucht.
    Kijk alleen maar naar de computer taal met sms taal daar houdt men het ook aan over.
    Voor sommige jeugdigen zal het later een hele opgave worden als ze brieven moeten typen of verwerken.
    Dus de shifttoets gebruiken.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees nu je blogs een beetje door, en als toevoeging op deze toch nog een opmerking. Ook leestekens worden vaak vergeten, ook zeer irritant!

    Patrick - A&P

    BeantwoordenVerwijderen