donderdag 21 januari 2010

giro 555

We worden er mee dood gegooid.
Giro 555, Radio 555, sms 5050 en vergeet niet..
Bel 0800 - 1112

Miljoenen wordt er opgehaald.
Minister Koenders verdubbelt het.
Toch knap van de gierige Nederlanders, zoals we genoemd worden.
En met een economische crisis, kunnen we het gewoon verdubbelen.

Heel Nederland staat op zijn kop.
Zelfs mensen die het eigenlijk niet kunnen missen, sms'en een keer.
Kinderen die statiegeldflessen verzamelen voor Haïti. En ik heb het vandaag
gezien, ze stonden uren in de kou voor een paar centen.
Ik vind het allemaal heel nobel.
We worden natuurlijk snel gepakt door een bekende Nederlander
die zegt dat we geld moeten storten. Op de achtergrond zie je kinderen,
gewonden en het puin wat er ligt. Dat raakt je. En je gaat overstag.

Hoe hard het ook klinkt, ik doe niet mee aan deze gekkenhuis.
Ik denk terug aan de tsunami in 2004. Ook miljoenen ging naar
giro 555. Maar niet al het verzamelde geld is daar aangekomen.

Ik steun liever een kleinere stichting. Het komt uit een goed hart.
Neem Stichting Missahoe Wonder (SMW). www.stichtingmissahoe-wonder.nl
Opgericht door me achternichtje Marianne.
Zij moet keihard netwerken voor een paar sponsoren.
Ze wil een weeshuis te laten bouwen in Ghana.
Daar heeft ze een tijdje gewerkt.

Van haar en haar moeder en zus hoor ik hoe scheef het in Nederland is.
Om een stichting te beginnen moet je al een beetje kapitaal hebben.
Sponsoren zoeken, familie en vrienden benaderen, maar het is gelukt.
Maar dan moet je naamsbekendheid krijgen.
Verder met vaste sponsoren vinden. De postcode loterij steunt zoveel goede doelen,
dus hun aanschrijven. Moet je minimaal een miljoen aan giften krijgen om daar
naamsbekendheid te krijgen. Kom je aan met een kleine stichting.
Zonder geld (een miljoen) kom je dus nergens.
Zo zit Nederland in elkaar.

Bewust sla ik die grote namen en grote goede doelen over.
Wat maakt mijn tientje dan nog uit, op een miljoen.

Dus als mensen willen sms'en op 5050.
Denk eens aan Stichting Missahoe Wonder.
Je kan Wonder aan sms'en op 5757
Maandelijks geef je dan 3 euro aan deze stichting.
Als je Wonder uit smst, dan stopt ie.

Ik ga zo maar lekker rommelen in huis.
Want ik ga niet een hele avond naar
Nederland helpt Haïti te kijken vind ik zonde van
mijn kostbare tijd.

3 opmerkingen:

  1. Hulde!!

    Ook hier denken we weer hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :) en ik ben trots op mijn zusje! :)
    Ze is nu onderweg naar schiphol om weer voor 10 weken in ghana te zijn!
    Ik geef ook niet aan Haïti :)
    Groetjes eveline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Mariël,

    bedankt voor de aandacht die je geeft aan onze stichting.

    Gr.

    BeantwoordenVerwijderen