woensdag 24 november 2010

Niet chronisch genoeg

Ben je chronisch ziek, dan betekent dat (kort door de bocht) dat je daar voor de rest van je leven aan vast zit. Vaak een leven met diverse medicijnen, hulpmiddelen en extra kosten...

(Bijna) iedereen weet, dat ik chronisch ziek ben. Dagelijks medicijnen slikken, 3 à 4 keer per jaar voor controle naar het ziekenhuis, maandelijks naar de pedicure. Noem het allemaal maar op...
Heel cru gezegd: Neem ik mijn medicijnen niet, dan ga ik dood. Klinkt hard, maar dat is de waarheid. Ik ben dus dagelijks, voor de rest van mijn leven, afhankelijk van medicijnen en dus: Chronisch Ziek

Begrijp me niet verkeerd. Ik hoef geen medelijden. Het is nu eenmaal zo. Al een jaartje of negen en ik kan er goed mee leven. Ik kan minder goed leven met instanties die mij niet als chronisch zieke zien...

Begin deze maand kregen alle chronisch zieken en gehandicapten een toeslag. Had je 16 november nog geen beschikking in huis, dan kon je even bellen. Ik zal niet verder in details treden omtrent de wet, maar hij heet dus Wet Toeslag Chronisch zieken en Gehandicapten. Ik ben chronisch ziek, niets gehoord. Dus ik bellen...

Een vriendelijke jonge man aan de telefoon meldt mij, dat we eerst een test gaan doen. Ik moet aangeven of ik fysiotherapie heb gehad in 2009, welke medicijnen ik slik enzovoorts. Van al mijn medicijnen (een stuk of zeven) komt er maar eentje voor op zijn lijstje. Niet genoeg om in aanmerking te komen voor de WTCG. Ik ben volgens de CAK dus geen chronisch zieke. Ik hoop dat ik bij mijn volgende bezoek aan de internist misschien een ander pilletje kan krijgen.... Je bent pas chronisch ziek als je het pilletje op de lijst van het CAK slikt...

3 opmerkingen:

  1. heey heey

    dat klopt niet helemaal hoor, ik heb ook een brief gekregen(wist niet eens dat t bestond) en krijg dit in de dec maand een vergoeding overgemaakt voor de vele extra kosten die je moet maken. Bij mij heeft t alleen betrekking op de fysio en daarom krijg ik die vergoeding. qua medicatie heb ik een tijdje tabletten geslikt maardat waren pijnstillers en geen rare ofzo........
    Kun je nagaan dat het allemaal behoorlijk raar inelkaar zit!
    is toch belachelijk, wij nderlanders moeten alles bij elkaar sprokkellen qua geld etc etc en een vluchteling krijgt zo alles in de schoot geworpen!!!
    wordt er helemaal gestoord van en pas op voor 2011 dat wordt helemaal F##K!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het is ook niet te geloven he? wat een onzin, volgens mij weer eens een organisatie waar een stevige bezem door moet die ondertussen kijkt of de maatstaven waar mee gewerkt wordt wel de goede zijn. ik kom ook mensen tegen die helemaal verbaasd zijn dat dat ze geld kregen, die wisten niet dat ze chronisch ziek waren......

    BeantwoordenVerwijderen