vrijdag 19 november 2010

Sint Maarten

Het is alweer 2 weken geleden dat het Sint Maarten was. Mensen die in het noorden wonen lopen op 11 november Sint Maarten. Zo langzamerhand wordt het ook een landelijk iets. Je kent de reclame wel dat iemand augurken uitdeelt omdat hij niks in huis heeft.

Vroeger liepen we Sint Maarten om onze snoep voorraad voor een jaar te vullen. Onze ouders hadden geen geld om geregeld snoep te kopen. Sint Maarten was een uitkomst. Met fruit waren we ook blij, want dan hoefde je ouders dit niet te kopen, dat scheelde weer.
Vroeger liep je dus ook met een waxinekaarsje in je lampion. Het was (en is) altijd slecht weer met Sint Maarten. Zuslief heeft dus ook een keer mee gemaakt dat de lampion van een vriendinnetje van haar in de fik vloog. Me zus ging haar helpen en haar voorraad gezongen snoep lag ze neer. Ondertussen werd haar snoep gejat. Verdrietig kwam ze thuis en deed haar verhaal. Een van me ouders is weer een rondje met haar gaan lopen en bij elk huis werd uitgelegd wat haar was overkomen, in een half uurtje tijd had ze meer dan in die 2 uur dat ze al had gelopen. Wij liepen omdat we er zelf beter van werden en onze ouders.

Tegenwoordig vind ik het geschooi. Aan de ene kant wil ik wel thuis zijn want ik heb ook altijd gelopen. Aan de andere kant, tegenwoordig hebben kinderen zat thuis. Als ze Nintendo's, PSP en altijd wel iets lekkers in huis hebben, waarom dan nog lopen. Even hier en daar het er met kennissen erover gehad. Een collega is gewoon thuis en doet niet open, haar lampen branden gewoon, zij vind het schooien, ze hebben genoeg. Een kennis zegt, ik had vorig jaar mandarijnen, werd er gezegd, oh krijgen we een mandarijn... Niet goed genoeg geef dan maar terug. Je moet blij zijn dat je iets krijgt.

Ik vind het een lastige situatie, me verstand zegt, het is schooien. Me hart zegt, ik heb ook altijd gelopen, dus waarom deze kinderen niet. Gelukkig heb ik dit jaar overgeslagen, ik zat bij voetbal, Ajax ( ik weet het een scheldwoord) moest tegen BV Veendam in de beker, ik was dus in de ArenA, maar in de achterhoofd ben ik blij dat ik dit jaar Sint Maarten gemist heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten