vrijdag 11 maart 2011

pech jaar

hier zit ik dan met een rechte houding op de bank.
Het is niet mijn jaar. Ik ben begonnen met een maagzweer. Na 2 weken ziek thuis te zijn geweest, zit ik nu weer ziek thuis. Ik voel me zo lullig, dat ik weer thuis zit. Maar de pijn is niet te harden, dus het is gewoon beter dat ik thuis ben.

Al 2 weken had ik last van me rug. Het belette me nergens in, dus gewoon aan het werk. Tot donderdag, ik werd wakker en kwam me bed haast niet uit. Ik had geen idee hoe ik me sokken aan moest trekken. Dus het werk gebeld, het gaat echt niet. Ik was / ben weer finaal door me rug gegaan.

Na een spoedsessie bij de fysio zit ik op de bank met spierverslappers. Hier zit ik ook wel een paar dagen nog. Baal zo.

Nu ik niks kan doen, google ik er op los. Dit vond ik.

Staand werk belemmert doorbloedingWerknemers die voornamelijk staand hun werkzaamheden verrichten kunnen op den duur gezondheidsklachten krijgen. Mogelijke klachten zijn spataderen, rugpijn en pijnlijke gewrichten in de benen. Om dit te voorkomen is het beter om staand werk te beperken en af te wisselen met zitten en lopen.

Doorbloeding bij staand werk Bij langdurig staan (langer dan één uur achter elkaar) pompen de beenspieren het bloed niet meer richting hart. Het blijft hangen, wat kan leiden tot gezwollen enkels en spataderen in de benen. Naast problemen met de doorbloeding hebben werknemers met een staand beroep ook opmerkelijk vaak rugklachten en klachten aan de gewrichten van heup en knie.


Ergonomische vereisten In de Arbowet staan geen expliciete voorschriften met betrekking tot staand werk. Maar elke werkgever moet de werkplek wel zo inrichten dat deze voldoet aan de ergonomische beginselen. Ook moet staand werk voorkomen in de risico-inventarisatie en -evaluatie en bij een te hoog risico in het bijbehorende Plan van Aanpak.
Aandachtspunten staand werk
Om gezondheidsklachten bij staand of plaatsgebonden werk te voorkomen, is het goed om rekening te houden met de volgende punten:
Staand werk moet in de risico-inventarisatie staan en beoordeeld zijn op het risico.
Werknemers moeten voorgelicht zijn over de gevaren van staand werk voor de gezondheid.
De werkplek moet zo ingericht zijn dat de werknemer de vrije keuze heeft om het werk staand of zittend uit te voeren.
Als het werk zittend kan worden uitgevoerd, dan verdient dat de voorkeur.
Wissel staand of zittend werk zo veel mogelijk af met lopend werk.
Als zittend werken niet mogelijk blijkt, onderzoek dan of gebruik van een stasteun de belasting kan verminderen.
Zorg ervoor dat het meubilair op de werkplek werken in diverse houdingen mogelijk maakt en hou vooral rekening met reikafstanden en voetruimte.


Vandaag heeft de baas me gebeld. Overleg gehad en ik ga straks anders werken en ik ben opzoek naar een zadelkruk, die de fysio me adviseert. Ik sta veel en loop van hort naar her. Het nadeel is dat ik nergens een rust moment heb en ik heb dit 37 uur in de week. Me lichaam kan nergens even herstellen. Ik moet nog zeker 50 of 60 jaar met me rug doen. Je hebt er helaas maar 1 van.

Het voelt heel knullig, net weer beter en een maand later weer ziek zijn.
Het is niet mijn jaar, ben benieuwd wat me nog meer te wachten staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten