dinsdag 22 maart 2011

Dubbeltje op zijn kant / Leven op de rit, ik haat zulke programma's

Nu we toch aan het bloggen zijn. Eerst even me mening over programma’s zoals je leven op de rit.
Moet nog even broeden op een blog van me zwagers zus, maar moet wachten op het tv programma.Dit kwam zo in me op.

Ik heb namelijk een hekel aan zulke programma’s. Je leven op de rit ken ik niet. Volgens mij is dit nieuw. Maar je kan het vergelijken met een dubbeltje op zijn kant.Denk ik.

Zoals ik al zei, ik hou niet van zulke programma’s, ze maken me juist boos. Mensen die zielig doen terwijl ze zichzelf in de nesten werken. Nu gaan ze op tv en ze krijgen van alles geregeld.

Je hebt zoveel mensen die in de shit zitten. Ze willen graag ander werk, maar nergens krijg je een kans omdat je of te oud bent of geen ervaring hebt. Mensen die ontslag krijgen omdat bedrijven failliet zijn of gaan fuseren. Neem de TNT, de oudere postbodes krijgen ontslag omdat als huisvrouwen de post rond bezorgen, dit veel goedkoper is. De oudere postbodes zijn rond de 50 en krijgen niet zomaar een baan weer omdat ze te oud zijn. Deze mensen zie je niet snel met hun gezicht op tv. Ze hebben immers het niet zelf zover laten komen.

Ik kijk dus een dubbeltje op zijn kant. Nogmaals het programma maakt me echt boos.
Ze zitten in de shit maar ze weten niet hoe dat komt.
Ze hebben 2 auto’s. Ze roken voor 250 euro in de maand. Ze hebben een inkomen van 2000 euro in de maand en geven er 2500 uit. Volgens mij doe je het zelf.

Doe een auto weg, ga minder roken of stop helemaal en hou een huishoudboekje bij, wat ze als advies krijgen bij dat programma. Ik heb geleerd, toen ik net op me zelf ging, wat me inkomsten waren en me vaste lasten. Ik hield zoveel over en moest daar me boodschappen van doen. Ik doe dit nog steeds en ik heb het geweldig voor elkaar.

Ik zal een voorbeeld geven van een dubbeltje op zijn kant. Gezin, man werkt en vrouw is thuis. Ze hebben 2 auto’s en roken. Man heeft de auto nodig voor zijn werk. Mevrouw is thuis en heeft een auto als boodschappenwagen. Ik zie gelijk dat je moet stoppen met roken en een auto moet weg doen. Boodschappen kan ik op de fiets halen of 1 keer in de week met manlief. Ik heb daar geen programma voor nodig.

Ander voorbeeld is, een gezin waarvan de man werkt en de vrouw werkt 12 uur in een kinderdagopvang. Geld voor de opvang van de kinderen was duurder dan wat de vrouw verdiende. John gaat opzoek en vind een andere baan van 32 uur bij een andere opvang en de kinderen mogen er gratis blijven. Mevrouw wil dit liever niet, want dan verliest ze haar vertrouwde omgeving. John moet hemel en aarde bewegen. Uit eindelijk gaat ze er wel werken. Een schop onder haar kont moet ze krijgen. Je zit toch in de shit, dan heb je geen keuzes.

Mensen die echt in de shit zitten en niet met hun hoofd op de tv komen, doen er alles aan om hun hoofd boven water te houden. Ze zijn zo slim om van de Coca Cola over te gaan naar een huismerk. Dit doen ze met alles, want je bespaard zo goed. Ze doen de auto weg als die niet nodig is.
Ze minderen met roken en ook dit wordt een goedkoper merk of ze stoppen. Ik heb respect voor deze mensen. Keihard werken om boven water te komen. Ik vind 1 ding heel erg voor deze mensen. Zij hebben geen John die een baan voor ze regelt. Hadden deze mensen die maar. Zij verdienen het.

1 opmerking:

  1. "Ik vind 1 ding heel erg voor deze mensen. Zij hebben geen John die een baan voor ze regelt. Hadden deze mensen die maar. Zij verdienen het."

    Zo is het maar net!! Ook ik kan er heel slecht tegen. Wij hebben het nu (na heel wat jaren) iets beter. We weten wat het is om bijvoorbeeld helemaal zonder inkomen te zitten... Alle besparingen en een logisch gezond verstand kunnen je er uit helpen. Maar ja... zal bij dat soort mensen in dat soort programma's wel aan dat gezonde verstand liggen...

    BeantwoordenVerwijderen