zaterdag 26 maart 2011

Gezellig met de trein

Twee weken geleden ging ik met mams naar de Amsterdam Golfshow in de RAI in Amsterdam. Iekje zou meegaan, maar was helaas niet in staat te lopen, dus mams was zo lief om mee te gaan. De toegangskaarten had ik gewonnen en de treinkaartjes bij de Kruidvat gehaald. Dus lekker voordelig met de trein naar Amsterdam.

Nou ben ik nog niet bejaard, maar krijg steeds meer de neiging om achterom te kijken. Achterom naar vroeger. Ook deze bewuste zondag...

De trein komt binnenrollen op station Assen en we duiken een coupé in. Tweede Klasse, want dat stond op ons kaartje. Nee, zitten we in een Stilte-Coupe.... Welke lijp heeft dat nu weer bedacht?? Op zich niet erg. We hebben geen stampende MP3-spelers en luidruchtige veel afgaande mobieltjes. We kunnen ons best gedragen... We zitten goed en wel, kletsen een beetjes, als er een muts aan komt lopen en zegt: "Mag ik u er op wijzen dat u in een stilte coupé zit?" Tuurlijk. Daar mag je ons op wijzen... Maar wij gaan geen tweeënhalf uur stil naar buiten zitten staren.
Wat is er gebeurd met de Eerste Klasse? Vroeger (daar gaan we) kwam het wel eens voor, dat we in een overvolle trein met het hele gezin plaats namen in een Eerste Klasse-coupé, omdat mijn ouders met drie kinderen geen tweeënhalf uur in een gangetje wilden blijven staan. Maar er werd ons heel goed duidelijk gemaakt dat we wel stil moesten zijn, want de mensen in de Eerste Klasse zaten daar voor hun rust en stilte. En terecht, zij hebben immers meer betaald voor een kaartje...

Maar nu... Een Stilte-coupé... Sorry hoor. Is dit de verkapte eerste klasse (inderdaad zonder hoofdletters, want je betaalt er geen stuiver meer voor).

En dan hebben we het nog niet gehad over de rookpalen en -zones op de stations. Je moet in een afgschilderd blok op de vloer of binnen een straal van drie meter van een paal je sigaretje roken. Ook zo'n onzin... Helemaal op stations waar het tocht, die aan alle vier de zijden open zijn en je staat weg te waaien... Oke, ik ben een roker (helaas) en ik weet dat ik tot een uitstervend ras behoor, maar om mij dan ook nog op een "Kijk-daar-heb-je-een-roker-plek" neer te zetten....

Vroeger ging je gezellig met familie of vrienden een dagje weg met de trein. Was je roker, dan ging je in de coupé zitten die aan de buitenkant werd aangeduid met een grote "2" en een icoontje van een sigaret zonder kruis of streep. Was je welgesteld en gesteld op je rust, dan ging je in die coupé met de grote "1".

Nu mag je als doorsnee burger best met de trein, maar je mag alleen maar recht voor je uitkijken en vooral niets zeggen of doen... Als je pech hebt.

Geef mij maar de "ouderwetse" situatie. Duidelijk en vooral gezellig!!!

1 opmerking:

  1. het was gewoon een chagrijnige taart in de trein. Wij hebben ook in de stilte coupe gezeten met een puber. Je moet je gewoon gedragen, normaal met elkaar kletsen. Alleen zij had er last van, laat zij dan maar in een 1ste klasse coupe zitten.

    En zelfs ik, als niet roker, vind het belachelijk dat je in zo'n tocht gat bij een paal moet staan.
    Je mag niet discrimeren, dat is dit toch ook?

    BeantwoordenVerwijderen