vrijdag 8 juli 2011

Ook net niet, deel 2 ( Veendammers)

Mariël schreef van de week over hoe Veendam het net niet heeft.
Ik moet haar gelijk geven.

Vakantiemarkten, gezellig kan je het niet noemen. Het is een combinatie van hamburger luchten met zweet luchten. Zoveel mensen dat je over de koppen kan lopen en je wordt verblijdt met deze heerlijke aroma's.
Het beste kan je op een terras zitten. Ook dit is het net niet in Veendam.

2 weken geleden was de NK tijdrijden in Veendam. Dit moet leuk zijn. Ook dit is het dus net niet. Toeschouwers waren er amper. Sfeer in het centrum, niet echt.
Ik zit op een terras met een paar vriendinnen. We bestellen wat te drinken. Na een tijdje wordt gevraagd, hadden jullie al besteld? Want niemand kon een order vinden. Het kwam goed, ons drinken kwam eraan. Ik had cappuchino, ik weet niet wat ik kreeg, maar het leek er niet op. Terug gestuurd. Toen kwam een vader van een van de vriendinnen er aan. Iets te drinken vraagt hij. Na een tijdje zegt hij, kom we gaan hier weg en ergens anders zitten. We waren het wachten zat. Ik de cappuchino etc betalen. Dat ging zo vriendelijk, wilde bijna zo weglopen, het hoeft niet, dacht ik, maar dat zit niet in mij. Dit terras had het dus ook net niet.

Met voetbal, de sfeer, die is er niet. Je durft zowat niet te juichen als je in het stadion zit.Ik heb wat stadions al gezien, maar zo’n saaie boel als bij SC Veendam is er nergens. Best jammer, want ze kunnen best aardig voetballen. Hier is het dus ook net niet.

Maar nu komt het ergste.
Veendam heeft het net niet. De meeste Veendammers ook niet.
Niet dat ik een mode popje ben, dat ik de mode volg, maar ik hou er wel van om verzorgt eruit te zien. Schone handen, schone tanden en schone kleren.
Zelfs dit kunnen de Veendammers niet.

Gisteren het was niet zo druk op het werk, ik ben mensen gaan kijken.
Het is verschrikkelijk.
Crocs (vaak neppers) met witte sokken.
Open schoenen überhaupt met sokken.
Wat zien we nog meer, vrouwen met open zwarte schoenen met witte sokken, die sokken zijn groter dan de schoenen, steken erboven uit en dan ook nog een ¾ broek aan. Bruin kunnen ze nergens op hun benen worden. Panty’s in open schoenen, of roze sokken in open schoenen. Verschrikkelijk. Ik heb het echt gezien.
Dan heb je natuurlijk nog de mensen die op sloffen lopen, in een winkel.
Badslippers, maar meer naast hun slippers lopen dan erop en natuurlijk weer die sokken.
Witte sportschoenen met hoge zwarte sokken of andersom.
Wij Veendammers houden van sokken. Hoe fouter hoe beter.
Het is het net niet. Het is het helemaal niet.
Klompen, ja hoor, zelfs die zie je zo af en toe ook.
Trainingsbroeken terwijl je hoog water op zee hebt, met bootschoenen.
Ik heb het allemaal in 1 dag gezien.

Hygiëne is ver te zoeken. Vieze handen. Vieze kleren en stinken.
Hoe kan iemand, vooral mannen, om half 9 ’s ochtends al stinken naar, bier, shag en zweet? De zomerdagen komen eraan en het is mijn ergste nachtmerrie.
Je wilt het niet geloven, dit is nog maar een topje van de ijsberg.
Ik kan nog zoveel meer op noemen. Heb het nu nog alleen maar over 1 dag

Misschien overdrijf ik ook wel. Ben ik juist vreemd.
Ik sta op, ga douchen, doe schone kleren aan. Poets me tanden. Even een luchtje op.
Alles beter dan zweet. Schoenen, ja ik heb een tic. Ik probeer bij witte schoenen witte sokken aan te doen en bij zwarte schoenen zwarte sokken. Elke dag heb ik andere schoenen aan. Schoenen moeten sowieso een dag rusten. Heb je minder last van zweetvoeten. Mijn sokken, zijn sneaker sokken bij lage schoenen en wandelsokken, ietsjes hoger dan de sneaker sokken bij hoge schoenen. Ik ga ver, dat weet ik.

Crocs ook die heb ik, de echte. Die heb ik alleen in huis aan.
Trainingsbroeken, heerlijk als je ziek bent, om naar de sportschool in te gaan, of als je een huisdag hebt, maar je gaat er niet mee over straat.
Kom je van de sportschool prima, maar je loopt er niet de hele dag in alsof het een gewone broek is en overal je in die broek te vertonen.

Ik ben te netjes en te schoon. Ik moet zo af en toe van zo’n Veendammer zijn mobiel opwaarderen. Ik vind die man zo vies. Wat ben ik blij met desinfectie spul. Mijn handen worden daarna gelijk gedesinfecteerd.

Ik ben er ook heilig van overtuigd dat ik hier in Veendam, ondanks dat ik mij hier wel thuis voel in mijn nette schone huis, mijn prins op het witte paard niet tegen kom, want hij moet wel schoon zijn. Dat schijnt hier best wel lastig te zijn.
Het blijkt wel weer, Veendam en Veendammers, het is het net niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten