woensdag 20 juli 2011

Geduld

Geduld.

dul•den duldde, h geduld toestaan, toelaten; verdragen, verduren
ge•duld het; o vermogen om rustig af te wachten

Zo staat het omschreven in de dikke van Dale.

Ik heb niet het vermogen om rustig af te wachten.
Misschien heb ik het in de genen mee gekregen, maar geduld komt niet in mijn woordenboek voor.

Als ik iets wil hebben, moet het ook eigenlijk gisteren al gekocht zijn, volgende week bestaat niet.
Bij mij moet alles direct gedaan worden. Ook doe ik zelf ook alles direct. Dan ben je er maar van af. Ik hou niet van wachten, dus hoeven anderen ook niet op mij te wachten.

Toch word ik regelmatig op de proef gesteld. Ik moet soms mensen inwerken.
Ik vind, omdat ik ongeduldig ben, dit een rot klus. Ik sta vaak alleen op de afdelingen. Ik ben tijdens het inwerken geneigd om het werk dan uit handen te pakken. Dit kan ik niet maken, anders leert degene die ingewerkt moet worden niks.
Ik kan geduld hebben, als ik merk dat degene die ik inwerk ook oprecht geïnteresseerd is. Ik wil dan met liefde alles 100 keer vertellen. Ik mag toch graag praten. Ik heb liever ook dat ik alles 100 keer vertel dan dat er 1 fout word gemaakt. Ik word op die fouten aangerekend, dus heb liever dat het goed gaat. Mensen die vragen, perfect, geeft aan dat je wil leren.
Toen ik vorig jaar iemand moest inwerken vond degene dat ik zo rustig bleef en dat ik maar bleef uitleggen en herhalen. Misschien kookte ik wel ondertussen, wat ik mij niet kan herinneren. Dus ik schijn het wel te kunnen. Geduldig zijn en inwerken.

Nu heb ik het alleen maar over het werk gehad. In privé sferen moet je ook wel eens geduldig zijn.
Soms is dat lastig, vooral voor een ongeduldig typje als ik. Het nadeel is, als het niet zo gaat zoals ik wil, ik alleen maar mezelf er mee heb. Ik word pissig en krijg een kort lontje. Negatieve energie is slecht. Ik probeer het glas half vol te zien i.p.v. half leeg. Helaas lukt dit niet altijd.

Dus moest ik naar een oplossing gaan zoeken. Wat werkt therapeutisch? Ik heb het gevonden. Onkruid tussen de tegels halen uit de tuin. Ik heb voor en achter bij elkaar, ik denk 120m2 tuin waarvan 100m2 bestraat. Ik zit relaxt op mijn kont en ga alle voegjes met een mesje bij langs. Het werkt echt therapeutisch. Ik word er ook nog handig in. Gaat steeds sneller. Ondertussen zijn mijn tuinen klaar en die van mijn ouders.

Maar wat moet ik nu als ik me stoor? Of weer het vermogen moet hebben om rustig af te wachten? Mijn tuinen zijn klaar, die van me ouders ook.

Heeft iemand nog een grote tuin met veel tegels en onkruid er tussen? Ik hou me aanbevolen, het enige wat ik er voor terug vraag is een zeupie, water voldoet al.

1 opmerking:

  1. Yep... het zit in de genen.

    Heb zelf het geduld niet om het onkruid tussen onze stenen weg te trekken, dus als je nog een plekkie zoekt... Heb 43 voor je in de aanbieding ;)

    BeantwoordenVerwijderen