maandag 20 december 2010

Nederland tolerant?

Tis maar net hoe je het bekijkt. We tolereren in elk geval geen zinloos geweld. Dan gaan we massaal 2 minuten stil zijn en in stille tochten lopen... Dus intolerant...

We zeggen wel dat we tolerant zijn. Verdraagzaam. Maar helaas geldt dat niet meer voor de gehele bevolking. Tuurlijk... vroeger hadden we ook uitzonderingen op de regel, maar de intolerante groep wordt steeds groter...

Even terug. Een jaartje of 26. Ik zit in de zesde klas (voor de jeugdigen onder ons: Groep 8) van de lagere school. Al vanaf dat jaar hebben we het bij Geschiedenis steevast over de Tweede Wereldoorlog. En dat vanaf dat jaar nog acht jaar lang tot en met VWO-6. Het begint op de lagere school met voornamelijk de bezetting, de jodenvervolging en de bevrijding. We leren hier de les uit dat dit nooit meer mag voorkomen en dat we verdraagzaam moeten zijn naar iedereen om ons heen. Maakt niet uit welke huidskleur, geloof of geaardheid.
De jaren op het voortgezet onderwijs gaan meer over de politieke en strategische geschiedenis, maar ik ben blij dat bij mij in elk geval de lessen van de zesde klas zijn blijven hangen.

Anno 2010 hoor ik in een aankondiging van mijn favoriete TV-programma dat Frits Bolkestein gezegd zou hebben dat de Joden maar uit Nederland moesten vertrekken.... Ik denk: Wat?? Welke Nederlandse imbeciel, die waarschijnlijk vroeger ook het een en ander heeft meegekregen op school en waarschijnlijk van nog dichterbij de oorlog heeft meegemaakt, durft dit uit te spreken??

Maar hij bedoelde het anders. Met de islamisering van Nederland is het voor Joden verstandig om uit voorzorg uit Nederland te vertrekken. En ik denk dat hij gelijk heeft. De dag daarvoor zag ik een interview met een rabbijn. De man heeft 10 kinderen, waarvan er 5 na hun studie al naar Israël zijn vertrokken. Alleen maar omdat het hier niet meer leefbaar is voor hen. De Rabbijn wordt dagelijks op straat nageroepen en uitgescholden. De twee "groepen" stroken niet met elkaar. Joden en Moslims... Maar je bent in een tolerant land. Tolereer elkaar dan ook!
Dus ook hier... intolerant.

En ik denk dat het inderdaad de groep is die wij tolerante Nederlanders naar Nederland hebben gehaald die van het begrip tolerantie nog nooit gehoord hebben.

Ik ben een tolerant mens. Zoals ik het geleerd heb. Accepteer elkaar, no matter what. Maar dit tolereer ik niet....

1 opmerking:

  1. We zijn ook te tolerant...en dat in een land waar vroeger en misschien nog wel het Christendom heerste. Waar zijn we mee bezig, ik ben blij dat ik ongelovig ben. Ik ben zo tolerant dat ik alle gelovigen laat geloven, maar val de rest (mij dus) er niet mee lastig en pas je aan, aan onze normen en waarden, dan zouden we met zijn allen tolerant zijn.

    BeantwoordenVerwijderen