zondag 24 oktober 2010

ik met kerst

Hier zit ik dan, lekker op de bank in het zonnetje. Door een vriendin komt ik erachter dat het nog maar 2 maanden duurt en dan is het KERST.
Volgens mij ben ik één van de weinigen, maar ik heb dus niks met kerst.
Ik vind er geen KERSTbal aan.

Het begint met een paar weken van te voren.

De kerstboom komt de woonkamer in. Eerst word je kamer verbouwd, want die kunstboom past nergens. Plek gevonden, boom in elkaar gezet en dan de lampjes.
Die zitten altijd in de knoop. Je bent uren bezig om die lampjes los te krijgen en dan kunnen ze eindelijk in de boom. Ondertussen ben je een dag verder. Morgen maar de ballen, sterren en de piek erin.

Ik werk dan in een winkel. Vrij heb je nooit met die dagen. Het is werken, werken en nog eens werken. Dan heb je nog eens een koopzondag. Heerlijk vinden de mensen die niet in winkels werken dat, want je gaat toch geen boodschappen doen op je vrije zaterdag. Hallo, ten eerste ben ik nooit vrij op zaterdag en ten tweede ik moet ook op me vrije dag boodschappen doen. Dus waarom die koopzondag. Groente koop je toch de 24ste, dat wil je vers hebben.
Leuk om te werken, ja de dag gaat snel, want je loopt je benen en je longen uit je lijf.
Klanten zijn op zich wel te doen. Zij zijn in de kerst stemming. Zij zijn al 3 dagen vrij en beginnen 2 januari pas weer.

Het is 24 december. Ik werk me een slag in de rondte, ik snap het wel, want die laatste dag is de drukste dag, mensen willen alles vers hebben, want we zijn wel 2 dagen dicht. Het lijkt wel oorlog in de winkel. Want wat moet je nou die extra dag dat we dicht zijn.
Het is 5 uur, de winkel gaat dicht. Gelukkig doen we niet meer aan kerstborrels, dus we gaan gelijk naar huis. Ik niet, ik ga op verjaardag. Zuslief is dan jarig. Ik kom daar en het warme eten staat heerlijk voor me klaar. Dat is dan een lichtpuntje. Zuslief heeft ook altijd in een winkel gewerkt en weet hoe het voelt. Ik word lekker in de watten gelegd. Dat is dan wel fijn.
Tegen middernacht gaan we naar huis. Ik op de fiets, want mijn mooie auto zet ik niet op de helse parkeerplaats van de C1000. Daar komt hij niet heel uit.

Je wordt wakker en het is kerst, tegen de middag gaan we meestal naar me ouders. Daar zitten we dan met zijn elven. Me ouders hebben dus altijd een gekkenhuis in hun huis. Ik geef eerlijk toe, dat ik daar niet op zit te wachten, elf mensen in me huis en dan zorgen voor eten drinken etc etc.. ik zou gillend gek worden. Respect voor paps en mams.
Tweede kerstdag is kliekjes dag. Dat vind ik de leukste dag. Dat betekend voor mij rust. Ik hou van rust en vooral na heel hard te hebben gewerkt.
Het is dus gewoon een Vreetfestijn. Je werkt van alles naar binnen wat je normaal niet eet.

Dit jaar valt Kerst op zaterdag en zondag, dit houdt in dat we maandag van voren af aan weer beginnen. Iedereen maakt zich op voor oud en nieuw. Ook zo erg. Op oudjaarsdag is het weer een ramp. We werken weer keihard, benen en longen weer uit ons lijf. Gelukkig doen we ook niet aan een nieuwjaarsborrel op het werk, nee we balansen vaak. Om een uurtje of 7 kom ik de C1000 uitgerold. Dan op de fiets naar Leon. Dezelfde drama met me auto als met kerst, dus die dagen gaan we sowieso op de fiets. Leon kan er ook niks aan doen dat hij op zo'n rotdag geboren is, net zo als me zus. Daar even heen. Dan naar vrienden die 2 straten van mij vandaan wonen en kijken of we miljoenen hebben gewonnen, wat nog nooit is gebeurd.
Op 1 januari is het even naar me ouders, die ik s nachts wel even gebeld heb om een gelukkig nieuwjaar te wensen. Ik vier op 1 januari wel iets, dat morgen, 2 januari, alles weer normaal is.
Ik snap gewoon de gekte niet. Dat je zoveel extra dingen moet kopen, die je normaal nooit hebt. Die extra producten vergeet je vaak weer met die dagen op tafel te zetten. Normaal is het er ook niet. Dat mensen zoveel extra dingen in huis moeten hebben voor die ene dag extra dicht. Tegenwoordig hebben we koelkasten, diepvriezen en chinezen, shoarma tenten, snackbars etc, je kan altijd ergens eten vandaan halen.
De mensen die dus wel van Kerst houden gaan 2 januari vaak beginnen met de kerstboom weer uitelkaar te halen. Proberen die lampjes netjes zonder knopen weer in een tas of doos te stoppen, om het jaar erop vergeten te hebben hoe je het nog maar in die doos of tas hebt gestopt. Dan gaat de kunstkerstboom in de doos en alles gaat naar zolder. Zelfs met een kunstkerstboom kom je het hele jaar nog naalden tegen met stofzuigen. Je hebt immers de kamer verbouwd voor de kerstboom. Dat mag je inboedel dan ook nog weer terug zetten.
Ik vraag me wel af, waarom ben ik zo negatief over Kerst. Komt het door het werken?
Of omdat ik maar doorga, van werken, verjaardagen, familie bezoeken etc, zodat ik niet even me rust kan pakken? Mischien ga ik ooit Kerst nog eens waarderen. Dit jaar nog niet.
Ik doe dus ook niet mee aan de gekte. Ik ga me huis volgende maand wel verbouwen als me nieuwe bankstel komt. De kerstboom blijft ook dit jaar weer op zolder staan.
Misschien hang ik wel een leuke lichtsnoer op en een kerstster voor het raam. Ik heb iets met sterren, ze staan bij mij voor me dierbaren, die ik altijd al met me mee draag.
Geen verbouwingen voor mij, ik ben in 5 minuten klaar met ophangen en opruimen. Heerlijk
Toch wens ik iedereen die van kerst houdt, fijne dagen.

2 opmerkingen:

  1. Allereerst bedankt voor je lieve woorden. Ik heb hier iemand in huis die het liefst direct na de goedheiligman de boom in de kamer zet en dus idd de hele kamer verbouwt...
    't Is dat ze moet wachten tot na sinterklaas, anders is het hier 365 dagen Kerst...
    Van mij hoeft het niet zo nodig... Het gezellig samenzijn met familie vind ik dan wel weer leuk, maar ook dat kan 365 dagen per jaar ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dan heb je ook nog een kat die af en toe in de boom hangt, weer de boom optuigen etc etc. Geweldig is kerst

    BeantwoordenVerwijderen