zaterdag 18 september 2010

onderscheid in families

Het werd weer eens tijd voor een blogje.
Elke dag maak je wel wat mee, maar of niet goed genoeg voor een blog of het gaat over dingen die je beter niet op internet kunt zetten.

Vandaag hebben we weer een verjaardag meegemaakt. Dus weer blogvoer genoeg.

Eerst even terug in de tijd.
Ik weet nog dat ik een keertje met het basketbalteam waar ik toen in zat, naar een verlovingsfeest ben geweest van Turks stel.
Ik was nog jong, maar het was hartstikke leuk om mee te maken. Een en al gezelligheid.
Wat me wel opviel was, de mannen zaten in de ene kamer en wij in de andere.
Dit is in sommige culturen heel normaal. Wij kenden dit niet. Daar was het heel normaal.

Terug naar vandaag. Weer op verjaardag. De Vossen zorgen dat we ongeveer tegelijk binnen komen. Nu gingen de Vossen aan de achterkamertafel zitten. De schoonfamilie van me zus, zit voor. Lapzwans, lees blog van april, zat er natuurlijk ook. Nu een neefje naast hem op de bank.
Beide onderuit gezakt, geboeid in hun gsm, filmpjes kijken. Gezellig als je op een verjaardag komt. Dan komt een tante binnen, met haar nieuwe vriend. Voorstellen wordt vandaag de dag niet meer gedaan. Ook zij gaan voorzitten. Toen tante met vriend weg ging, zei me zwager hij heet Hendrik, ik nee, Herman en zegt een ander weer, volgens mij heet ie Harry. Het blijft een raadsel.

Vrienden zitten bij ons. Want die kant mogen ze ook niet zo. Heb ik het nog netjes uitgedrukt.

Ik met mijn te grote mond zeg, ik dacht dat in sommige culturen het normaal was, dat er onderscheid is in mannen en vrouwen. Kijk, wij hebben onderscheid in families.
In Friesland doen ze dat ook, zegt me schoonzus. Bij ons op verjaardag zitten de mannen bijelkaar en de vrouwen ook. De vrouwen nemen ook nog hun breiwerk (geitenwollensokken) mee en er wordt niet gesproken. Gezellig.

Wat was het probleem bij ons?
Oke, ik geef toe dat ik helemaal niks met die familie heb. Maar goed, me zus kan er niks aan doen dat het haar schoonfamilie is. Je krijgt ze er gratis bij. Zelfs de kleinste van me zus, bijna 2, zit bij de Vossen. Hij weet nu al wat leuker en beter is. Dit is niet om op te scheppen.

Rond de achterkamertafel vroegen we af waarom het onderscheid?
Na een paar minuten er over nagedacht te hebben en erover gehad te hebben, kwamen we tot de conclusie. Het probleem is........................ IQ

Wij hebben wat over te praten, want wij werken. We maken van alles mee. Wij komen daar ook voor een verjaardag, gsm bij je, niet voor je neus. Vandaag draait de dag om de jarige. Fatsoen noemen we dat. The round the table group weet gewoon hoe het hoort. Wij kennen onze normen en waarden. Zoals wij daar komen, zo zijn we. We hebben respect, fatsoen en weten hoe je je hoort te gedragen. Helaas moet ik zeggen, zoals zij komen zijn ze ook.

Geen stukje fatsoen zit erin. Over een maand is de volgende verjaardag daar.
Ik hou het onderscheid er in, bevalt me prima.
Aan de ene kant denk ik, volgende maand alweer!!!!!!!!!! Zo snel.
En aan de andere kant is het altijd weer een leuke dag om inspiratie op te doen voor een blog.

2 opmerkingen: