maandag 7 juni 2010

Vuur

Het audio visuele element van Moeder Aarde. Misschien wel het mooiste element. Heel eerlijk kan ik op een mooie zomerse avond urenlang genieten van het spel van de dansende vlammen. Audio visueel omdat je vuur kunt zien en kunt horen. Verder is het ook nog te voelen en te ruiken. Welk zintuig hebben we dan nog niet gehad? Smaak. Vuur proeven doe je indirect door een verkoolde bratwurst op de BBQ, maar ik zou niet zo maar mijn tong in het vuur steken.

Vuur leeft, beweegt, danst, knettert, knalt. En dat spel kan adembenemend zijn. Maakt je sprakeloos. Er naar kijkend besef ik al deze kunsten van vuur. Soms is het ook gewoon verstand op nul en kijken en genieten. En zo af en toe kruipt er een gedachte langs. Kom je nog eens op goede ideeën.

Vuur dwingt ook respect af. Naast al dat moois voorziet vuur ons al eeuwen van warmte en licht en veiligheid. Want het houdt ook nog eens enge beesten op afstand. Waren het vroeger de wolven, nu zijn het voornamelijk wespen die vuur mijden. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat vuur ook gevaarlijk is. We willen er niet zomaar mee geconfronteerd worden.

Ik geniet van vuur en mag graag mijn vuurschaal vol leggen met resthout om dus weer even te genieten. Ik ben er ook best wel trots op als mijn vuurtje het in één keer doet en dan vervolgens drie uur lang blijft branden (moet je er wel zo af en toe een beetje hout bij doen). Misschien ben ik een kleine pyromaan. Wie niet... Je hebt ook grote pyromanen die halve winkelstraten in de as leggen, maar zij houden geen rekening met wat vuur als schade kan aanrichten. Ik waarschuw tenminste de buurvrouw nog dat ze even de was binnen haalt...

1 opmerking:

  1. Maar wat jij leuk vind aan al dat vuur, vind een pyromaan ook. Alleen jij houdt het bescheiden in je vuurkorfje.
    Ik trouwens ook. En ik kijk ook even of de buren geen was buiten hebben hangen, want dan steek ik hem niet aan

    BeantwoordenVerwijderen