dinsdag 9 maart 2010

Veendam

Ik ben geboren in Veendam.
Mijn ouders die uit Den Haag komen zijn 35 jaar geleden mee verhuisd met
de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer).

Veendam stond op de kaart, door de RDW.
Ik kan me nog herinneren dat ik een jaar of 13 was en met
me ouders en me zus in Duitsland op vakantie was.
Daar was een gezin met kinderen van onze leeftijd die uit Amsterdam kwamen.
Zij vroegen zich echt af of wij in een boerderij woonden.

Veendam stond toen nog steeds bekend door de RDW.
Verder had niemand ooit van Veendam gehoord

Nu in 2010 wel. We zijn nieuws.
Wij staan geweldig op de kaart.(NOT)
Nog steeds om de RDW natuurlijk.
Maar de laatste tijd zijn steeds vaker in het nieuws te vinden.

We hebben onder andere: een man die duivenvoer eet. Hiermee kwam hij in het nieuws.
Vorig jaar in augustus is hij vermoord en weer kwamen we in het nieuws.

Ook zijn we in het nieuws geweest met een man die in juli zijn huis al versiert voor
de kerstdagen. In de maand december loopt hij ook als kerstman door Veendam.
We zien hem regelmatig lopen.

Neil Hendriks doet mee aan Idols. Hij schopt het ook best nog wel ver.
Ook hij komt uit Veendam.

Toen me collega overleed kwam dit in het nieuws.
Ze was aangereden door een automobilist die gedronken had.

BV Veendam dat op het randje van faillisement zat.
Ze zijn weer even gered. Landelijk nieuws.

Gisteren kwamen we weer in het nieuws.
Weer zijn de Veendammers geschokt.
We staan op 30 branden in de laatste 2,5 jaar.
Gisteren was de heftigste omdat hierbij een brandweerman om
het leven is gekomen en 1 is gewond geraakt.
Dit is de zoveelste brand al midden in het centrum.

Iedere Nederlander kent Veendam nu wel.
Want we komen altijd met rare of heftige dingen in het nieuws.

Toch kijk ik terug naar de tijd dat we nog niet bekend waren. Dat mensen
dachten dat we in boerderijen woonden en op klompen liepen.
De tijd dat me opa, oma en tantes, als ze
in Veendam waren, even het centrum van Veendam inmoesten.
Even shoppen.

Als me tantes nu in Veendam zouden komen, hoeven ze niet meer
gezellig bij ons te shoppen. Er is bijna geen winkel meer over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten