vrijdag 19 maart 2010

geestelijke kwelling

De laatste blog die ik schreef ging over het nieuws in Veendam.
Nog steeds zijn wij dagelijks terug te zien of te horen in de media.
Zus lief heeft daar al een blog over geschreven.
Aan de ene kant zijn we gek dat we er zoveel aandacht geven.
Aan de andere kant goed, want zo'n iemand wil graag in de media.
Misschien gaat hij of zij een foutje maken.

Wij leren dat je van andermans spullen af moet blijven.
De mensen die dit ook in hun opvoeding hebben gehad,
kunnen het dan niet begrijpen waarom iemand het leuk
vind om iets van een ander te slopen, in welke manier dan ook.

Maar wat een geestelijk schade maakt dit los in de mens.
Neem de overleden brandweerman. Zijn familie en vrienden.
Dan een week na de fatale brand, ging het brandweer team van
Veendam aan het werk. Waar moeten ze heen? 2 panden van
de plek af, waar het ongeluk was gebeurd.
Hard gelach voor de brandweerlieden.

De mensen die erboven wonen.
Weer worden ze uit hun huizen gehaald.
Weer afwachten hoe het nu weer afloopt.
Je kunt wel zeggen, het is maar materieel, maar
het zijn andermans spullen, daar moet je vanaf blijven.
In deze spullen zit heel veel waarde. Meestal heb je er hard
voor gewerkt om je huis of auto zo te krijgen zoals je wilt.
Dit heeft emotionele waarde.
Dat krijg je nooit meer terug.

Dan nog de angst van omwonende, trouwens alle Veendammers.
Uit je bed gehaald worden door de brandweer.
Is iedereen buiten?
Waar zijn me huisdieren?

Wat ik zeg, heel Veendam is er mee bezig.
Heb ik buiten niks staan wat in de fik kan?
Doet me brandmelder het nog? Heb ik wel genoeg
brandmelders in huis? Oh snel maar wat kopen.
Moet ik nu met kleren aan gaan slapen om snel buiten te komen?
De deuren, op slot of niet? En me huisdieren, zijn zij wel veilig.

Het blijft niet alleen bij een brandje, het is geestelijke kwelling voor
de mensen die het bezig houdt.
Er zullen maar weinig Veendammers zijn die nu een goede nachtrust hebben.
Ik hoop dat het snel weer stil in Veendam is en iedereen weer rustig slaapt

3 opmerkingen:

  1. Ik slaap dus heel laat. Laat mijn licht in huis dus lang branden in de hoop dat ie mijn buurtje overslaat.
    Alleen... hoorde net op de radio dat er weer een autobrand was vannacht om 1.00 uur. Schoenerstraat... dan komt het wel dichterbij. Hoop dat het andere zussie een beetje slaap heeft kunnen pakken vannacht...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gelukkig was het niet zussie's auto. Maar wel naast een collega van mij, dus weet niet of het haar auto is. Komt heel dichtbij, eerst bij Jojanneke in de straat, nu bij zussie. Waar houdt het op. Ik hoop dat ie niet bij mij komt, ik heb al genoeg brand in de straat gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja het is wat! Vind het vreselijk! Idioten!!
    Brand, ik ben er doods bang van! Ik zeg altijd dat is mijn nachtmerrie brand.
    Hopen dat ze die klootzakken pakken en dat jullie weer lekker rustig kunnen slapen!

    BeantwoordenVerwijderen