vrijdag 19 maart 2010

De media

Wij zijn een nieuwsgierig volkje. We willen alles weten en alles zien. De media springen daar lekker op in door ons met (soms de schokkendste) beelden te voeden. Daarnaast is de concurrentiestrijd in media-land gigantisch groot. Komt het NOS-journaal met een verslag over (laten we het dicht bij huis nemen) de branden in Veendam, dan moeten de commerciële media daar overheen. Nog spectaculairder. Gevolg... we worden overstelpt met beelden en analyses. De media laten ons de wereld zien, het dagelijkse nieuws en wetenswaardigheden, maar sommige dingen kunnen nu nét te veel belicht worden.

Laten we dus even bij de branden in Veendam blijven. Na de tweede brand was mij al wel duidelijk dat het de (inmiddels) pyroma(a)n(en) te doen was om de aandacht. Je fikkie komt toch mooi op SBS6! Gaaf toch! Zeker voor herhaling vatbaar.
Gelukkig is de lokale internet-site zo verstandig geweest om geen aandacht meer aan de branden te schenken. Waarom zou je een media-geile pyromaan op zijn wenken bedienen?? Ik kan niet anders zeggen: Goed gedaan parkstadveendam.nl

De media is naast een verstrekker van informatie ook een verstrekker van ideeën. Familiedrama's, stenen vanaf viaducten, valkuilen.. Door alles te vermelden (en voorzien van de spectaculairste beelden) voed je het (IQ-loze) brein van hen die dit alles mooi vinden en na willen doen. De media als handvat voor de zieke zielen in onze samenleving. Misschien eens vervolgen voor "het aanzetten tot"... Media, kap er mee! Nieuws uitzenden moet, maar beperk je tot het noodzakelijke en sta eens stil bij de consequenties van uitzending....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten