zondag 7 februari 2010

supporter

de meeste mensen die mij kennen weten dat ik graag sport mag volgen.
Zelf doen is wat anders.

Ik heb al menig voetbal wedstrijden live op de tribune mogen
mee maken. Als Feyenoord fan ben ik in de ArenA geweest, ben er niet trots op, maar
het is een once in a life time moment, dus die moet je pakken.

Ook kom ik wel eens in de Martini Plaza, waar gebasketbald wordt.
Zo ook vanavond, toen ik daar zat kwam deze blog te boven.

Mijn beste vriendin is een spelersvrouw.
Ik ging vaak mee naar Cambuur Leeuwarden waar haar vriend speelde.
Uit wedstrijden ging ik ook wel eens mee. Natuurlijk naar de Langeleegte in Veendam.
Maar ook bij FC Emmen en Go Ahead Eagles.

Nu speelt hij in Veendam en ga ik natuurlijk af en toe ook kijken.
Het gaat financieel slecht met BV Veendam.
Weinig supporters en geen sponsoren.
Elke maand is het weer spannend of er nog wel gevoetbald wordt.

Ik denk dat er zo'n 8000 mensen in het stadion kunnen van BV Veendam.
Ze mogen blij zijn als er 2300 mensen zitten. En de sfeer is ver te zoeken.
De derby tegen Cambuur trok 4500 mensen, wat dan veel is, waarvan er ongeveer 300 supporters van Cambuur, deze hoorde je boven de Veendam supporters uit.

Hier gaat iets goed fout. Toen ik nog naar Cambuur ging, als supporter van Cambuur,
ging het een tijdje ook niet zo goed met deze club.
Maar in slechte tijden waren er zelfs 4000 toeschouwers en feest was het.
Geschreeuw, achter je club staan, een geweldige sfeer.
Zelfs toen ze in de beker tegen AZ moesten en wonnen, je wilt niet weten
wat een adrealine er door je lichaam gaat.

Zoals ik al zei, vandaag zat ik bij Donar, het heet tegenwoordig Gasterra Flames, maar
de meeste mensen denken bij basketbal Groningen aan Donar.
Het was een spannende wedstrijd. Helaas heeft Donar verloren,
maar wat een sfeer. Geweldig, 3000 man die achter dezelfde club staat.
Iedereen juicht, klapt, schreeuwt en is chagrijnig als je in de laatste minuut
zit en weet dat je niet meer kan winnen. Alle emoties maak je mee en iedereen maakt
dezelfde emoties mee. Het is één geheel. Heerlijk om te horen en te zien.

Terug bij BV Veendam, je mist daar sfeer, er is geen sfeer.
Je durft bijna niet te klappen als de spelers het veld op komen lopen,
want je bent één van de weinige mensen die klapt.

Ik weet dat het anders kan, laten de hoge heren van BV Veendam
eens een wedstrijd mee maken in een Cambuur stadion, of dichterbij huis, bij Donar.
Als je toch bij voetbal wilt houden is een wedstrijd van FC Groningen ook een optie.
Misschien kunnen ze er wat van leren hoe je mensen naar
het stadion krijgt.

Er moet namelijk snel iets gebeuren bij BV Veendam want anders maken we
het einde van het seizoen niet mee. Ik snap niet hoe ze zo in de schulden kunnen
zitten, heeft toch met het bestuur te maken, iemand doet iets niet goed.
Als je geen supporters hebt, kan je ook geen dure spelers kopen.

Het is gewoon jammer om te zien, dat als we een half uurtje in de auto zitten
we een super wedstrijd mee maken bij gezonde clubs zoals FC Groningen en Gasterra Flames.

Voor de spelers van Veendam is het een onzekere tijd. Ze spelen nu onder druk.
Dat verdienen de spelers niet. Zij kunnen hier niks aan doen.
Maar het houdt niet op bij alleen de spelers. Denk eens aan de mensen van de administratie, beveiliging, catering, etc, zij zitten misschien straks ook zonder werk.

Ik hoop dat het lukt om van Veendam weer een gezonde club te maken.
Niet alleen voor de spelers, maar ook voor de rest van de medewerkers en
voor de supporters. Anders mis ik me avondje uit op vrijdag.
Want na een werkweek is het toch een avondje van ontspanning.
Zal de derde helft dan missen......

1 opmerking:

  1. Een goede sfeer doet inderdaad een hoop! Dat geeft plezier en ik zeg altijd: Plezier leidt tot betere prestaties!

    Maar ja... Veendam en plezier (in het algemeen) is volgens mij sowieso een zeldzaamheid...

    BeantwoordenVerwijderen