vrijdag 4 december 2009

Aftellen

December is begonnen en daarmee ook het aftellen. Aftellen naar diverse gebeurtenissen

1. Sinterklaas
Niet zozeer het Sinterklaasfeest, maar meer het feit dat 5 december is geweest en dat de boom de kamer in kan. Gepaard met de nodige versieringen in de boom en de rest van het huis (bij ons zelfs tot op de WC)

2. Mijn verjaardag
Aftellen? Optellen! Weer een jaartje erbij. En naarmate ik ouder word, word ik ook echt ouder. Het besef. Tuurlijk moet ik nog dik 30 jaar voor mijn pensioen, maar terugkijkend heb ik ook al weer wat jaren achter de rug.. De twintigers van nu zijn laat in de 80-er jaren geboren. Kom ik met mijn 1972 op de proppen, dan voelt dat ineens heel oud... En de tijd vliegt...

3. Kerst
Bij ons nog altijd een familie-feest. Eerste Kerstdag alle kinderen en kleinkinderen bij paps en mams. Gezelligheid en lekker eten. Waarvoor we thuis de boom optuigen... we zijn met Kerst bijna nooit thuis.

4. Oud en Nieuw
Het echte aftellen. Ook met de "televisieklok" in beeld. En oud en Nieuw is echt niet meer wat het geweest is. Zat je vroeger de hele dag al bij elkaar, de oliebollen vers uit het vet naar binnen te werken, nu wordt er gewoon gewerkt. Winkels en bedrijven die in de laatste dag van het jaar geen "feestdag" meer zien, blijven gewoon open. Personeel moet maar bij de oliebollenkraam veel te dure bollen en flappen halen (die ze eigenlijk met dat schijtloontje niet eens kunnen betalen). En dan mag je (vooral waar het het winkelwezen betreft) blij zijn als je moe op de bank hangend nog even "gezellig" de laatste paar uurtjes van het jaar weg kunt zien tikken...
Gezelli!

Zo gaat het bij ons:
Op 6 december gaat het luik van de zolder open en wordt de doos met de jaarlijks terugkerende boom naar beneden getrokken (en alle dozen met versieringen). In de woonkamer een interne verbouwing, want die boom moet toch ergens staan en de ramen gelapt voor de plakkers... Na twee dagen hebben we weer een woonkamer. Voller dan anders, maar ja: Het hoort erbij!
In alle drukte vergeten we de kerstkaarten te versturen, of ze gaan weer veel te laat de deur uit en dan sukkelen we rustig richting de 24e. Inderdaad: Mijn verjaardag. Ik ben de hele dag vrij en thuis (en Iekje waarschijnlijk ook) dus de hele dag visite! Maar dat geeft niet, das alleen maar gezellig! Alleen de organisatie voorafgaand is minder leuk (weer een interne verbouwing van de woonkamer en natuurlijk de boodschappen en zo)
En daarom heb ik ook maar besloten dat ik mijn verjaardag maar één keer vier! Wie wil en kan komen kan terecht op die ene dag in het jaar: mijn verjaardag.
Daarna natuurlijk Kerst. Eerste Kerstdag in de loop van de ochtend / begin van de middag naar de schoonouders en dan naar mijn ouders. We proberen jaarlijks de plaats van viering te wisselen, maar dit jaar heb ik aangegeven dat ik ff geen "gedoe" wil van nog een drukke dag na mijn verjaardag.
Met Oud en Nieuw blijven we hoogstwaarschijnlijk thuis. Sinds we na vorig jaar bijna geen ramen meer in de sponningen hadden zitten, willen we daar nu een beetje "zicht" op hebben. En ook na 12 uur is het in het hofje bere-gezellig met de buurtjes!


En daarbij komt nog dat ik tussen Kerst en Oud en Nieuw lekker vrij ben!! Das het voordeel van eigen baas zijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten